Hvordan Påvirker Corona Klimaet?

Billede: Canva

Stort set alle fly holder stille på land, fabrikkerne er lukket og bilturene er minimeret. Corona-krisen virker til at være en kærkommen puster for vores klima, men hænger det egentlig sådan sammen?

Redder det rent faktisk noget, at vi ikke længere transporterer og producerer i samme omfang, som vi er vant til? Det er det spørgsmål, vi i korte vendinger, vil forsøge at besvare i dette indlæg.

Historien har vist os, at vi under kriser udleder mindre drivhusgasser. Dette gælder i øvrigt både økonomiske- og sundskriser. Når vi omvendt har et opsving, så udleder vi mere og skovler kul på bålet.

Der er det umiddelbart, på den korte bane, rigtig godt for klimaet. Desværre betyder det ikke det store i det lange løb. Hvis vi bagefter går tilbage til vores gamle vaner og levemåde, så vil ikke rigtigt gøre en forskel, at vi har stået stille i noget tid.

Omvendt gør krisen faktisk, at man verden over har sat fokus på den grønne omstilling i bero. Vores fokus og ressourcer er der simpelthen ikke for tiden. Dette kan have en negativ effekt på de mål, vi har opsat for 2030.

Ligeledes vil en økonomisk recession også gøre det sværere for de fleste lande at opfylde de krav og mål, der er blevet opstillet for 2030. De fleste forskere håber og tror dog, at det ikke for alvor kommer til at påvirke hverken indsatsen eller målene for klimaet.

Kriser og CO2

Der er meget normalt, at kriser i forskellige former har en effekt på vores udledning af CO2.

I starten af 1900-tallet blev vi ramt af den spanske syge, der dræbte omkring 50 millioner. Efter og under denne krise, var der et meget stort og markant fald i udledningen af drivhusgasser.

I 1929 skete det famøse krak på Børsen i New York. Dette igangsatte en global økonomisk krise, der var hidtil uset. Dette medførte et endnu engang et fald i udledningen af CO2. Desværre trak det op til krig, hvilket fik producenterne til at producere for livet løs, hvilket igen fik udledningen til at stige.

Efter anden verdenskrig skete det endnu engang, at udledningen faldt. Anden verdenskrig havde været enormt dyr, byerne var bombet og det samme var fabrikkerne.

Til sidst har vi energikrisen i 70’erne, hvor bilfrie søndage og høje priser på brændsel gjorde, at det ikke var lige så attraktivt at producere, flyve og køre bil. Igen faldt udledningen, hvorefter den steg voldsomt, da krisen forsvandt.

Tak for støtten, AvXperten
Vi sender et stort tak til AvXperten, der har støttet denne artikel. Hos AvXperten kan du blandt andet finde din næste stikdåse.

Relaterede nyheder